Slučaj Kolubara: Dokazi otkriveni u Insajderu pre više od decenije, presuda se ne nazire (EMISIJE)

Na suđenju za zloupotrebe u Rudarskom basenu Kolubara danas bi u Specijalnom sudu trebalo da budu izvedeni pisani dokazi. Ovaj slučaj još je jedan pokazatelj (ne) efikasnosti pravosudnog sistema u Srbiji – istraga je počela hapšenjima još 2011. godine, nekoliko meseci nakon što su brojni dokazi o zloupotrebama prilikom zakupa mehanizacije od privatnih firmi objavljeni u serijalu Insajdera. Istragom i kasnije optužnicom, koja je stupila na pravnu snagu tek 2016, obuhvaćen je samo jedan period poslovanja Kolubare. Suđenje je počelo u junu 2017, a kraj se još ne nazire.

Kolubara
Kolubara

Optužnicom za zloupotrebe u Kolubari obuhvaćeno je 27 osoba, među kojima su bivši rukovodioci Rudarskog basena Kolubara i vlasnici privatnih firmi.

Brojni dokazi koji su do sada izvedeni u sudnici objavljeni su prvo u serijalu Insajdera „Prevara veka“ pre nešto više od deset godina.

Podsetimo, u tom serijalu izneti su brojni dokazi o tome da je Rudarski basen Kolubara, koja je deo Javnog preduzeća EPS, plaćala zakup mašina privatnih firme i kada su te mašine stajale u mestu.

Reč je o građevinskim mašinama koje je Kolubara, pod izgovorom da nema dovoljno sopstvene, iznajmljivala od privatnika.

Privatnici su uglavnom bili povlašćeni pojedinci koji su preko prijateljskih i političkih veza uspeli da se ubace u biznis sa praktično državnim preduzećem Kolubara.

Jedan od dokaza koji je objavljen u Insajderu a koji je u međuvremenu predstavljen u sudnici je i to da je mašina jedne privatne firme navodno radila 24 sata dnevno 31 dan u mesecu, što je fizički nemoguće.

Osim ovog primera, u serijalu Insajdera objavljeno je između ostalog i to da je Kolubara plaćala angažovanje mašina po satu prema izveštajima u kojima se navodilo da je jedan radnik neprekidno upravljao mašinom četiri dana za redom.

Najveći paradoks bio je izveštaj u kojem je navedeno da je jedna mašina privatne firme u Kolubari radila 25 sati dnevno. Sve ovo Kolubara je, bez pitanja, plaćala.

U pokušaju da objasne ovakav način angažovanja mehanizacije privatnih firmi iz DSS-a su tvrdili da je moguće da mašina radi 25 sati dnevno jer se tog dana prelazilo sa letnjeg na zimsko računanje vremena.

Optužnica za ograničen period poslovanja, Palma nije obuhvaćen

Prema istraživanju Insajdera, Kolubara je za zakup mašina privatnih firmi platila oko 130 miliona evra, i to od 2004. do 2011. godine.

Uprkos brojnim dokazima optužnica je podignuta tek 2016, ali zbog sumnji za zloupotrebe u kratkom period od godinu i po dana poslovanja za iznos od oko 10 miliona evra.

Ko je sve optužen?

Pored Dragana Tomića optuženi su i rukovodioci Kolubare Vladan Jovičić, Radisav Ranković, Radosav Milić, Vladan Radovanović, Milan Petrović, Milutin Bobić, Sveta Mirković, Živojin Jovanović, Svetolik Simić, Slavoljub Pavlović, Duško Obradović.

Kao vlasnici privatnih firmi na optužnici su se našli Vitomir Dimitrijević, vlasnik nekoliko firmi od kojih je najveća Devix. Optužnicom je obuhvaćen i Nenad Živojinović kao vlasnik firme Neol Gradnja, koji je u vreme kada su njegove mašine bile angažovane u Kolubari bio i lokalni funkcioner SPS-a i član veća Optine Lazarevac. Kao vlasnici privatnih firmi optuženi su i Dejan Živojinović, radovan Cvetić, Goran Marojević, Vera Trifunović, Dejan Dimitrijević, Lazar Laketa, Zoran Ristivojević, Milorad Vojinović, Dragan Ivanović, Dejan Živanović, Dejan Radosavljević, Zoran Janković.

Firma Zorana Jankovića „Iris“ iz Lazarevca prema optužnici spade među one koje su neosnovano naplatile najviše novca od Kolubare. Posebno je zanimljiv jer su, kako je otkriveno u Insajdera a potom navedeno i u optužnici, mašine te privatne firme date na korišćenje bez naknade Protivterorističkoj jedinici Ministarstva unutrašnjih poslova zbog izvođenja radova u bazi u Lipovici.

U međuvremenu je preminuo Radosav Savatijević Kene, koji je bio optužen kao odgovorno lice u više firmi, a jedno vreme je bio i član Upravnog odbora EPS-a.

Prvooptuženi je Dragan Tomić, funkcioner DSS-a, koji se tereti da je davao naloge drugim rukovodiocima prilikom odlučivanja čije će privatne mašine biti angažovane za kopanje uglja. Tomić je bio direktor Kolubare od 2004. do 2007. godine a potom zamenik generalnog direktora EPS-a i predsednik Skupštine Kolubare.

Kako je otkrio Insajder, u periodu kada počinje drastičan rast troškova Kolubare za zakup privatne mehanizacije, ovo državno preduzeće 2007. godine, u vreme dok je direktor bio Dragan Tomić angažuje i mašinu privatne firme Kačer Turist, čiji upravo Tomić bio vlasnik. Angažovanje ove mašine Kolubara je plaćala, iako je u izveštaju navedeno da je jedan te isti čovek mašinom upravljao četiri dana za redom, bez prestanka.

Dok neki od nadležnih svoju odbranu iznose na sudu, optužnicom nisu obuhvaćeni svi oni koji su na ovaj način zarađivali od Kolubare, niti je obuhvaćen ceo period u kojem je Kolubara na ovaj način radila.

Jedan od njih je i Dragan Marković Palma, lider Jedinstvene Srbije, stranke koja je na vlasti bez prestanka od 2008. godine.

Iako je Marković tvrdio da nema mehanizaciju koju iznajmljuje Kolubari, Insajder je otkrio da su članovi njegove porodice uključeni u taj biznis, i to od 2009. godine preko firme „Daka” u vlasništvu člana njegove porodice.

Međutim, optužnicom je obuhvaćen period od godinu i po dana poslovanja Kolubare, ali ne i period kada je na ovaj način zarađivala firma u vlasništvu porodice Dragana Markovića.

Lider Jedinstvene Srbije Dragan Marković nikada nije pristao da u intervjuu za Insajder odgovori na pitanja u vezi sa ovim poslom.

Da je iznajmljivanje mehanizacije privatnih firmi za potrebe Kolubare bio mehanizam za izvlačenje para pokazuje i zvaničan odgovor EPS-a, u čijem je sastavu Kolubara, u kojem se navodi da tokom 2012, 2013, 2014. i 2015. godine Kolubara nije angažovalo mehanizaciju privatnih firmi za iskopavanje uglja.

Ovaj odgovor praktično je još jedna potvrda da Kolubari nisu bile neophodne mašine privatnih firmi.

Izvor: Insajder

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.insajder.net.

Original Article